– Jeg har møtt altfor mange journalister som ikke har noe begrep om hvor viktig språk er. Spesielt de som kommer direkte fra journalisthøyskolene, spør stadig: Er det så nøye, da? Ja, svarer jeg hver gang, kanskje med litt for høy røst. Dårlig språk undergraver nemlig tilliten vår, hevder Hegge, idet han en passant trekker frem den engelske oversettelsen av Mein Kampf.

Oversetteren tilgav aldri seg selv for at han rettet opp teksten til det bedre, men som fagmann kunne han ikke la Hitlers dårlige språk passere. Og det som da ble borte, var signalene om at dette er en farlig mann. Med andre ord: «Korrekt språk er et tegn på moralsk klarhet og redelighet», for å sitere språkprofessor Claudio Magris.

Språket vårt, hans og sitt, Språknytt 2/2013.

Godt poeng fra Hegge. Men har det noe å si?

Godt språk er ingen selvfølge nå til dags, og språket brukt i nettdebatter og forum er oftest til å grine av. Vil godt språk overbevise ellers oppegående mennesker lettere, enn en tekst med dårlig språk? Form over innhold? I coaching lærer man at det er måten ting blir sagt på som er viktigst for hvordan budskapet blir mottatt, ikke hva man sier. Mulig det blir noe av en høna og egget-diskusjon. Men hva om eksempelvis Breiviks «manifest» hadde blitt redigert og korrekturlest, for så å bli publisert i en av landets aviser, eller kanskje utgitt på et forlag? Hva da?

For øvrig har jeg vondt for å svelge oversetteren av Mein Kampfs etiske utfordring. Hadde jeg vært i en liknende situasjon, vet jeg at valget hadde vært lett. Jeg hadde slett ikke språkvasket teksten. Jeg hadde nok ikke tatt oppdraget i det hele tatt. Kanskje er det nettopp frykten for at flere ville la seg overbevise, som ligger til grunn. Dette til tross for at jeg helst ville ønske å tro at det ikke skulle ha noe å si. Innholdet burde tale for seg. Men gjør det det? Det er en skremmende tanke, at en ryddig og fin fremstilling skal bety så mye i møte med så farlige krefter. Hva er det som får folk til å bite på?

Strengt talt tror jeg svaret ligger mye dypere enn i en diskusjon av form og innhold. Men det er likevel interessant å reflektere over.

Legg igjen en kommentar