grubleriet-ge«Gefundenes fressen» er en artig, liten tekst om ord i norsk vokabular med tysk opphav, og da nærmere bestemt ord som begynner på ‘ge-‘. Gebursdag er et av ordene det står om. Det kommer av ‘geboren’ (båret, født) , står det. Det kan også være morsomt å vite at bursdag på tysk heter Geburtstag – altså fødselsdag.


Gebet
 kommer fra ‘bedt’, står det i Språkrådets tekst. Det sa meg ikke så mye, så jeg sjekket ordboka. Der står det at kommer fra lavtysk og betyr ‘befaling, maktområde’. Da ble det med ett lettere å forstå uttrykket ‘det er utenfor mitt gebet’.

Et annet ord de skriver om, er geskjeft. På norsk betyr geskjeft ‘arbeid, yrke, syssel’. Ordet blir også brukt på tysk, Geschäft, om en forretning eller butikk. Ellers kan man være geskjeftigaltså ‘ivrig opptatt, travel, utidig’. Og man kan beskjeftige seg med noe.

Sist jeg var i Tyskland var jeg innom konsertbygget Gewandhaus i Leipzig. Det betyr ‘tøyhus’ og stammer fra da byorkesteret flyttet inn i samme bygg som der tekstilhandlerne hadde lager. Idet det gikk opp for meg at Gewand betyr ‘tøy’, kom jeg i hu det gamle uttrykket ‘å ta på seg gevantene’. Det ble titt og ofte brukt da jeg var barn. Petter Schjerven har tatt med ordet i Nostalgisk ordbok, hvor han trekker frem uttrykket ‘flagrende gevanter’. For ham er uttrykket uløselig tilknyttet alternative mennesker. Faktisk betyr gevant ‘løsthengende kledning’ – ypperlig å flagre nedover gatene med.

Språkrådet skriver for øvrig at gevant kommer av ‘wenden’ (vende). Da må man tilbake til 1000-tallet, da man ‘vendte’ et stykke ‘tøy’ (Tuch) rundt seg (som da ble noe Gewendetes). Dagens gevanter er nok annerledes enn på den tiden, men uttrykket har vi med oss ennå. Tenk det!

 

 

Legg igjen en kommentar