Første gang jeg var i Tyskland, kunne jeg ikke et kvidder tysk. Dermed snakket jeg engelsk. De fleste forstår engelsk, om de ikke selv snakker det. Jeg begynte ganske snart å forstå enkel tysk, så jeg ble vant til å bli snakket til på tysk og å svare på engelsk. Det fungerte for det meste greit. Men ikke alltid!

Problemet med denne formen for kommunikasjon kom uventet. Jeg ble satt til å selge konsertbilletter. Nå hadde jeg blitt ganske flink til å forstå hva som ble sagt, og svarte dermed aldeles riktig selv på lange setninger og spørsmål. En god del folk spurte derfor hvorfor i alle dager jeg snakket engelsk. Spørsmålet kom ikke bare av at jeg forstod det meste, men også av at jeg ser tysk ut. Da de skjønte hvorfor, tok de det med et smil og var glade for at de selv slapp å snakke engelsk, for at vi skulle forstå hverandre. Dette var etnisk tyske folk.

Men det var slett ikke alle som var av etnisk tysk opprinnelse. Og da ble plutselig situasjonen en helt annen. For hva tror man vel ikke når man snakker tysk til noen som ser tyske ut, for så å få (riktig) svar på engelsk? Jo, da er det fort gjort å ta det som en fornærmelse.

De første gangene dette skjedde, gikk det hele ganske fort, og jeg fikk ikke helt med meg hva som egentlig skjedde. Jeg sa bare kort at jeg ikke snakket tysk. Det var kø i luka og jeg hadde ikke tid til å reflektere så mye over saken. Jeg tok det som en selvfølge at de skjønte jeg var utenlandsk.

Men så kom der en spesielt insisterende sjel til meg, og da skjønte jeg det. Oversatt til norsk, var reaksjonen cirka slik: «Unnskyld, jeg snakker flytende tysk. Hvorfor snakker De til meg på engelsk? Er det fordi jeg har et utenlandsk navn?» «Åh, beklager!», sa jeg, «jeg hører at tysken din er aldeles utmerket, men dessverre snakker jeg selv overhodet ikke tysk. Jeg er norsk.» Takk, for at han tok seg tid til å utdype saken litt nærmere. Tenk å bli tatt for å være en frekk rasist, da! Han ble veldig lettet da han forstod hva som foregikk, og vi fikk sagt farvel til hverandre med godt humør.

 

 

 

Legg igjen en kommentar